Przejdź do treści głównej

UCZYĆ SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE


2018-09-17 15:06

TYLKO NIESPEŁNA 4 PROC. DOROSŁYCH POLAKÓW UCZESTNICZY W KSZTAŁCENIU USTAWICZNYM, CHOCIAŻ WSPÓŁCZESNA GOSPODARKA WYMAGA NOWYCH KOMPETENCJI. W UNII EUROPEJSKIEJ TAKICH OSÓB JEST TRZY RAZY WIĘCEJ.

20_39216127_282134435712157_7078785576224161792_na

Rynek pracy dynamicznie się zmienia. Według wszelkich analiz każdy z nas będzie musiał się liczyć z nawet kilkukrotną zmianą nie tylko pracy, ale i profesji w ciągu kariery zawodowej. Ze względu na konieczność dostosowania się do potrzeb gospodarki 4.0 (cyfryzacja, automatyzacja i robotyzacja produkcji i usług) i specyfikę zawodów wynikającą z postępu technologicznego będziemy potrzebowali coraz więcej nowych umiejętności.

Kompetencje kluczowe
Jak wynika z badań realizowanych przez Deloitte, coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tej konieczności. Gotowość do stałej, dalszej nauki deklarowało 60 proc. respondentów (18-26 lat). W wyższych grupach wiekowych ta oczywistość spada.
– Dziś większość osób, które chcą pracować, łatwo znajdzie pracę. Ale jutro? Nawet przy dalszym wzroście gospodarczym będzie to coraz trudniejsze. Bez pożądanych umiejętności i kompetencji ludzie mogą mieć problem – uważa Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.
Znajomość języków obcych i wiedza z zakresu ICT (nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych), czyli tzw. kompetencje kluczowe, są podstawą w bardzo wielu zawodach. Pracodawcy są w stanie zatrudnić osobę posiadającą te kompetencje, nawet jeśli nie ma doświadczenia w konkretnej branży. Obecnie bardzo szybko rośnie zapotrzebowanie na stanowiska związane z międzynarodowym wsparciem klientów z sektora IT.
Kluczowa w tym przypadku jest znajomość języków obcych, a nie wiedza informatyczna, którą można uzupełnić, szkoląc pracownika. Również w wielu zawodach związanych z procesami kadrowymi, finansowymi czy w branży logistycznej podstawą jest właśnie znajomość języków. Korporacje często opierają swoje rekrutacje przede wszystkim na znajomości języków, wychodząc z założenia, że umiejętności i procedur potrzebnych na danym stanowisku można się nauczyć. Poza tym praca w międzynarodowym środowisku i tak wymaga dobrej znajomości głównie angielskiego.
Tym sposobem, znając dobrze język, można rozpocząć (a potem z powodzeniem rozwijać) karierę w takich działach jak kadry i płace, audyt finansowy, controlling.
Biegła znajomość obsługi komputera, sprawne poruszanie się w internecie to bardzo cenny atut na obecnym rynku pracy. Poszukiwani są webmasterzy, graficy komputerowi, specjaliści od marketingu internetowego i mediów społecznościowych.

Darmowe szkolenia
Dlatego warto skorzystać ze szkoleń językowych i komputerowych dla osób pracujących w ramach RPO WSL. W większości są bezpłatne, ale zdarzają się projekty, w których obowiązuje symboliczna opłata, która ma charakter motywujący, by ukończyć kursy (czasami frekwencja bywa problemem). Co ważne, są to kursy certyfikowane, które są gwarantem zdobycia umiejętności na określonym poziomie (certyfikaty międzynarodowe typu TOIC, ECDL), cenione przez pracodawców, a nie kończące się zwykłym zaświadczeniem.
Rozmawiałam z przedstawicielami dwóch firm, realizujących tego typu szkolenia, które pozwalają podnieść kwalifikacje językowe i ICT oraz uczestnikami tych kursów.
Zasady rekrutacji w obu firmach – Centrum Szkoleniowo-Edukacyjnym „Prym” Sapeta Joanna oraz Asseco Data Systems – są podobne. Uwaga! W projektach wybranych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach w latach 2015 i 2016 mogą brać udział osoby w wieku 25 lat i więcej, natomiast w tych rozstrzygniętych przez WUP w roku 2017 wystarczy mieć 18 lat lub więcej.
– Cały czas rekrutujemy, bo projekt „Śląska akademia kompetencji TIK w obszarach umiejętności ICT i znajomości języków obcych kończy się w czerwcu przyszłego roku. Przygotowujemy broszury, ulotki dla instytucji publicznych, rozmawiamy z sołtysami, Kołami Gospodyń Wiejskich, stosowaliśmy kampanie sponsorowane na Facebooku. Jednym słowem wykorzystujemy wszystkie dostępne ścieżki. Po pierwszych edycjach szkoleń (projekt rozpoczął się w 2016 r.) skutecznie zadziałał marketing szeptany, a informacje o darmowych kursach rozchodziły się też pocztą pantoflową – wyjaśnia Krzysztof Smyk, koordynator projektu w Asseco Data Systems.
Koszt kursów językowych to kilkaset złotych, natomiast szkolenie IT „Programowanie w technologii Microsoft - kilkanaście tysięcy złotych, gdyby uczestnik chciał za nie zapłacić z własnej kieszeni. Grupy są 10-12-osobowe. Budowane są w zależności od konkretnej ścieżki projektu oraz wiedzy i umiejętności poszczególnych osób.
– Jak tworzycie grupy, aby nie było sytuacji, w której razem znajdą się osoby nienadążające, bo zaczynają od podstaw, z tymi już zaawansowanymi, bo oni będą się nudzić? – pytam.
– Prowadzimy testy wstępne, podczas których badamy luki kompetencyjne oraz zakres wiedzy danej osoby w zakresie projektu. Jeżeli poszczególni uczestnicy prezentują różne umiejętności, to albo proponujemy inny termin szkolenia, albo dana osoba może liczyć na dodatkowe zajęcia. I – co ciekawe – coraz więcej osób pyta, czy może skorzystać z dalszych szkoleń lub innego ich zakresu – mówi Krzysztof Smyk.

W oczach uczestników
Jakub Szylak z Katowic brał udział w szkoleniu zorganizowanym przez Centrum Szkoleniowo-Edukacyjne „Prym”. Pracuje w firmie zajmującej się administrowaniem nieruchomościami. Ma 27 lat, średnie wykształcenie. Interesuje się grafiką komputerową.
– Były dwa poziomy kursu (podstawowy i średnio zaawansowany). Stąd na początku trzeba było napisać test. Szkolenie obejmowało kilka modułów, m.in. bezpieczeństwo, komunikację, informację, tworzenie treści, grafikę. Egzamin na zakończenie kursu trwał prawie cztery godziny, po 45 minut z każdego modułu (był prowadzony na programie komputerowym). Po zdanym egzaminie dostawało się certyfikat z każdego modułu ECCC z wynikami podanymi w procentach (pięć certyfikatów). Prawie wszystkie osoby pracowały, więc grafik zajęć był do nas dopasowany i zaczynaliśmy zajęcia o godz. 17.00, żeby każdy mógł zdążyć po pracy. W grupie byli młodsi ode mnie, ale były też osoby w okolicach pięćdziesiątki – mówi Jakub Szylak.
Zamierza podwyższać swoje kwalifikacje w kierunku informatyki. Myśli o Szkole Informatyki w Jaworznie. Jak przyznaje, należy szukać takich możliwości szkoleń, bo są za darmo. I dają dodatkowe umiejętności. – Spokojnie mógłbym je polecić najlepszemu koledze czy koleżance – dodaje Jakub Szylak.
Z kolei w szkoleniach w firmie Asseco Data Systems uczestniczyli kolejni moi rozmówcy. Katarzyna Troncik z Siemianowic (39 lat) pracuje w dziale zakupów i sprzedaży w firmie Flukar. Szkolenie „Microsoft Excel w codziennej pracy – poziom średnio zaawansowany” odbywało się w weekendy. Program Excel to przydatne narzędzie do wyodrębniania najistotniejszych informacji. Nadaje się też doskonale do prostych obliczeń i do śledzenia praktycznie każdego rodzaju danych. Tworzenie siatki komórek pozwala sumować dane, sortować je i filtrować, umieszczać w tabelach i tworzyć wykresy o doskonałym wyglądzie.
Z kolei Zbigniew Zimny i Karina Sokoła brali udział w szkoleniu IT „Programowanie w technologii Microsoft”. Byli w różnych grupach, w innych terminach. Oboje są zadowoleni. Podręcznik elektroniczny, konto na platformie e-learningowej – to umożliwiało po powrocie do domu dalszą naukę i ćwiczenia. Oboje zgodnie twierdzą, że mogą polecić tego typu kursy. Owszem, wymagają czasu, bo odbywają się po godzinach pracy, trwają w sumie kilka miesięcy, ale to duży zastrzyk przydatnej wiedzy. Pozwala podwyższyć swoje kwalifikacje.
To bardzo cenne w obecnych czasach.
_
baw

ZAJRZYJ TU
Lista projektów znajduje się na stronie: rpo.wup-katowice.pl/czytaj/bezplatne_szkolenia

Poleć innym:
Facebook G+ Twitter Pint.
Użyj filtrów, aby szybko odnaleźć interesującą Cię wiadomość:
Pokaż wiadomości
Pokaż według
Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś